Koding, eller dataprogrammering som det også kalles, kan læres inn via en form for arkadespill levert av Minecraft. Via Minecraft Eventyrer fikk. 2. trinn fikk sin første leksjon i koding rett før vinterferien. Det var klasselærer Margrethes nevø, Adrian Bjerkholt, som styrte timen, som bokstavelig talt gikk som en lek.
-Koding finnes i alle dataprogram, i spill og i mye annet forskjellig, forteller Adrian og viser på Smartboard hvordan man flytter blokkene. På det første brettet er oppgaven å få mannen fram til sauen. -Her må dere legge en god plan for å figuren deres igjennom løypa. -Velg den blokka som heter det dere vil at figuren skal gjøre, forklarer han. Noen elever er allerede igjennom første brett. Det er enkle og logiske blokker, som passer i hverandre som puslespill.
På neste oppgavebrett skal to sauer klippes. Kommandoer som “gå”, “stopp”, “snu” og “klipp” må danderes i riktig rekkefølge inne i handlingsboksene. Det er intuitivt og gøy, akkurat som et dataspill. Å stable kommandoer i riktig rekkefølge kan være litt vrient, men det løser seg med litt “support” av Margrethe og Adrian.
Mot slutten av timen, kan alle i elevgruppa det grunnleggende om koding. Selv om noen kanskje tror at de bare har spilt dataspill?